Brev:
Hvor meget mælk og grød til min datter på 5½ måned og kan jeg selv lave vælling?
21. september 2003
Alder:
5 mdr.
Hej.
Min datter Dicte, som er 5½ måned, har siden hun var 2 måneder faktisk sovet igennem om natten, men den sidste uges tid er hun begyndt at vågne fordi hun er sulten (tror jeg da), og så tænker jeg jo på om hun får nok i løbet af dagen og hvad jeg evt kan gøre for at hun igen kan sove igennem.
Dagen ser sådan ud:
Vågen kl. ca. 6, hvor hun får 100-150 ml MME, hvorefter hun sover 1-2 timer mere.
Kl.8 står vi op og kl.8.30 får hun 200 ml rismelsgrød med æble eller sveskemos (lavet på delvis vand og delvis MME). Hertil får hun MME at drikke, men kun ca.50 ml.
Hun sover fra 10-12 og kl.12.30 får hun igen ca. 200 ml grød og ca. 50 ml MME at drikke til.
Om eftermiddagen sover hun meget lidt ½-1 time og får herefter 100-150 ml. MME
Til aftnesmad kl.17.30 har jeg prøvet at give hende most kartoffel, men det gider hun ikke rigtig og spiser kun lidt. Får hun derimod grød tager hun 100 ml.
Inden hun skal sove får hun igen lidt MME 50-100 MME og bliver så puttet ved 19.30 tiden.
Hun er meget træt når vi når aftensmadstid. Hun er vild med at få grød, og kunne sikkert sagtens spise mere, men jeg har ikke rigtig turde idet hun startede med at få grød til middag for ca. 1 måned siden, og har fået til morgen og middag i ca. 10 dage, og først for 3 dages tid siden startede vi på at give mos til aften efter råd fra sundhedsplejersken.
Problemet er at jeg ikke syntes hun får nok MME i løbet af dagen og at hun er begyndt og vågne midt nat og får så MME ca. 100 ml.
Jeg giver ikke vælling, jeg har prøvet majsvælling lavet med pulver, men det kom Dicte til at kaste op af, så det droppede jeg igen.
Jeg laver selv hendes grød og tænkte på om jeg også selv kunne lave en vælling?
Og så et sidste spørgsmål er fordelingen mellem MME og grød iorden? Og får hun nok?
Med venlig hilsen
Sanne.